Monday, July 27, 2009

TANGKAP? EDIT? GUNA?






nurul menulis:-

Salam buat semua rakan guru.
Hari ni nak bercerita bab yang agak ilmiah le sikit. Asyik2 yang ringan2 jer. Saja nak kongsi pengetahuan ni.Walaupun ilmu saya ni tak sebanyak mana tapi ada kawan kat sekolah tu kata, "ala....upload je hasil tu. mesti ada yang nak."
jadi...jeng...jeng....macam pernah nampak kan? Tapi kat mana ye? He...he...teka! Jgn tak teka. takpe...takpe....nanti saya upload lagi.Gambar ni saya dapat dari buku. Maklumlah...mengajar kat sekolah kampung ni, bukan semua bahan sesuai. Kadang2 gambar cantik tapi latihannya......mak ooi...naik berasap dibuatnya. Dah le camtu, bukannya ada untuk kumpulan keupayaan berbeza. Ni satu lagi BIG PROBLEM. Jadi, kadang2 tu saya pun buat le worksheet sendiri cuma bila bab gambar, NAIK BOTAK nak mencari dan fotostat, lepas tu kena tampal lak dan fotostat lagi, baru budak boleh guna.
Entah camne, satu hari kawan saya bagi idea ni yang memerlukan perkara2 berikut:-
BAHAN - BAHAN
1. digital camera (yg ada kad memori tu)
2. perisian ADOBE PHOTOSHOP dan ACDSEE
CARA- CARANYA
1. pilih gambar yang sesuai dari apa2 buku / majalah
2. ambil gambar
3. upload gambar ke dlm komputer
4. edit dgn ADOBE PHOTOSHOP dan ACDSEE bergilir2 sampai dapat gambar yg cantik.
Amacam? Ok tak? selamat mencuba.